lørdag 7. april 2012

Yeah right! Charlotte Thorstvedt liksom...

Charlotte Thorstvedt er en norsk modell, designer, den første norske VJ på MTV, DJ og nå artist! Og dette i en alder av 26, Charlotte er født i 1986. Alt dette kan Wikipedia fortelle meg.
Derfor dukker også spørsmålet opp; Er det noe denne datteren av tidligere fotballhelt Erik Thorstvedt ikke kan.

Bildet er tatt av fotograf Sascha Njaa

Siden denne bloggen er en musikkblogg hopper jeg glatt over hennes modell-, designer karriere og tv karriere og konsentrerer meg om Charlotte Thorstvedt som artist.

Jeg tør ikke engang gå inn på hvor betenkt jeg var med platen hennes, for hvor mange TV- og mediestjerner har ikke gjort forsøk på å gi ut plater - og floppet?

Etter å ha lest noen anmeldelser av platen hennes ble min nygjerrighet trigget - og til slutt måtte jeg søke den opp på Spotify. Og der lå den - fresht cover hadde den også. Gudskjelov ikke sånn "se sexy rett inn i kamera" cover.

KLIKK PÅ COVERET for å høre platen via Spotify

Play ble trykket - og ut kommer deilig deep house, soft club, mørk minimalistisk house, deilig småjazza klubbrytmer på rad og rekke. Med seg på vokal har hun også fått Margareth Berger og Tshave fra MadCons søster Nosizwe Baqua - som begge passer perfekt i Charlottes musikalske verden.

Platen er varm - med mye perkusjon og deilge dype beats, vel og merke synthbasert, men det låter alikevel organisk og varmt - og det funker som faen for å si det rett ut. Hun debuterer med en plate som kjører over både Frosts plater og er varmere enn samtlige tidlige Bertine Zetlitz produksjoner.

Jeg går så langt som å si at Charlotte Thorsveds debutplate låter bedre og fetere enn mange av produksjonene Stargate gjorde tidligere og gjør idag. Hun står for den meste produksjonene selv - bare med litt hjelp av Nils Noa, David Sense og Christian Sol. Om så musikkarrieren ikke skulle ta av - så har hun iallefall en god hånd og sans for musikkproduksjon!

Skal jeg trekke frem en låt så velger jeg meg "Deep Breaths". Når denne spilles får jeg lyst til å finne frem en acapellaversjon av Michael Jackson klassikeren "Billy Jean" - og spille den in synch med låten til Charlotte. Låten er rett og slett et herlig (u/frivillig) tyveri av Michael Jackson låtens trommer og kjente synth-stab! Ta en lytt og bli trollbundet av likheten du også!

Platen er så bra at jeg hadde fortrukket å høre denne på cafeer og butikker, fremfor mye av den musikken de spiller der idag. Hadde jeg sittet hos frisøren og de hadde spilt dette over anlegget ville jeg bedt om dobbel vasking av håret, med hodebunnsmassasje - og aldri blitt fornøyd med hårklippen, før det var for sent og alt håret var klippet av - rubbel og bit. Når timen så var over - og håret var borte - spørre om hva de spiller over anlegget sitt.

Drit i skepsisen Charlotte Thorstvedts "Salomè" er verdt mange, mange lytt - og burdet fylle mangt et gulv - både hjemme og på byen. 


Platen holder svært høy kvalitet og er rett og slett er i verdensklasse!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne inn en kommentar, eller still et spørsmål. Kanskje du til og med har et ønske eller en anbefaling. Ser frem til å høre fra deg!