fredag 13. april 2012

Et innblikk i Keaton Hensons verden

Det hadde aldri falt meg inn at jeg skulle komme til å tenke på et navn som Feargal Sharkey første gang jeg hørte noe musikk.  Feargal Sharkey er artisten bak 80-talls hits som You Little Thief og A Good Heart, men jeg gikk raskt i meg selv og spurte meg selv hvor jeg fikk den referansen fra.

Artisten som klarte få meg tilbake til det salige 80-tallet var Keaton Henson, som jeg har hintet om på denne bloggens facebookside for kort tid siden.


Men referansene har forandret seg noe. Når du hører se for deg heller navn som; Nina Simone, Brett Dennen, Karen Dalton, Jeff Buckley, Nick Drake og Bob Dylans "Don´t Think Twice, It´s Alright".

HØR SOUNDTRACKET "Keatons Verden" HER!

Som du kan se og høre i soundtracket over - en god blanding av menn og kvinner - alle med  androgyne stemmer; Nina Simones og  Brett Dennens nydelige stemmer som begge gjøre at spørsmålet; "Er det en mann - eller en kvinne som synger" dukker opp. Karen Daltons sprukne stemme, Jeff Buckleys fleksible stemme som kan gå fra forsiktig hvisking til Robert Plants gutturale hyl til et helt kvinnekor. Nick Drakes unike selvlærte fingerplukking og Bob Dylans gitarspill på ovenfor nevnte låt.

KLIKK PÅ COVERET for å høre platen på Spotify

Keaton Hensons album "Dear" er nok en (positivt ment) av disse deilige, men skjøre singer-songwriterne er behagelig å høre på og trekker lytteren inn i en egen verden.
Apropos verden; Keaton har skapt sin egen verden rundt platen sin på hjemmesiden, med en egen web-bok. Mange sterke musikkvideoer. Et pakke - et konsept. Med Keaton Hensons bakgrunn som både illutrator og artisten bak musikken på hjemmesiden, så er det kanskje ikke så rart at den er blitt den gjennomførte pakken jeg beskriver ovenfor her.



Keaton, som person er som musikken; innadvent, og det har sin logiske forklaring, da Keaton siden barnsben har lidd av "crippling panic attacks". Noe som har gjør det vanskelig for han å holde konserter. Platen og musikken bærer preg av hans uvanlige, vare og skjøre fremtoning både som person og musikalsk.

Platen taler for seg selv, både med den forsiktige tittelen og den gir mye til lytteren, og spiller på ekte følelser og gir de som trekkes inn i hans verden mye å tenke på, med et vidt spenn av følelser og mange strenger å spille på. Spesielt hvis man kjenner til Keaton Hensons historie.

Alle trenger å bli rørt av og til 
La "Dear" bli din inngang til Keatons Hensons fasinerende verden.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne inn en kommentar, eller still et spørsmål. Kanskje du til og med har et ønske eller en anbefaling. Ser frem til å høre fra deg!