torsdag 19. april 2012

Debutalbum; Trym "In The First Place"

Mitt femte innlegg på denne bloggen hadde tittel En ny norsk singer-songwriter; Trym Bjønnes! og i denne skriver jeg at Trym Bjønnes kommer med sin debutplate iløpet av første kvartal 2012
Første kvartal er nettopp over - og ingen plate har sett dagens lys... Inntil nå!

DEBUTPLATEN "IN THE FIRST PLACE" ER ENDELIG HER!
Digisleeve versjonen av platecoveret til Trym "In The First Place"

Fordi platen ikke kom i løpet av mars 2012, var jeg frekk litt frekk og sendte jeg en mail til Trym Bjønnes - hvor lurte på om det kom en plate snart. På hans Facebookside, så det ut som et platecoverbilde påført utgivelsesdato utgjorde hans profilbilde. I mailen spurte jeg selvfølgelig om platen kom snart,  om litt info om platen - og om han ønsket jeg skulle skrive litt om utgivelsen. Kort tid etterpå samme kveld kom det en en post med svar på spørsmålene -  og et tilbud om jeg ville høre på platen før den kom ut. Hvilket jeg selvfølgelig takket høflig "Ja takk" til og fikk iløpet av noen minutter tilsendt en link for nedlasting. Platen ble lastet ned og lå på min MacBook vokste og este til dagen etter.

Etter de små smakebitene som fantes på nett og det jeg så live første gangen jeg hørte Trym Bjønnes, viste jeg at det måtte komme en plate - og denne måtte anskaffes - og nå satt jeg altså med den endelig i hånden!

Offisiell utgivelsesdag av Tryms debutplate "In The First Place" er her - og du får den fra og med fredag 20. april 2012

Siden sist har Trym Bjønnes bestemt seg for å kun bruke fornavnet som artistnavn, Trym - og tittelen på platen er som nevnt over "In The First Place" - samme tittel som hans debutsingel. Å bruke kun Trym som artistnavn er veldig lurt med tanke på eventuell oppmerksomhet fra andre land enn Norge. Navnet Bjønnes blir rett og slett for vanskelig tungvint å uttale utenlands. Smart trekk!

Litt om platen
Platen gis ut på Tryms eget plateselskap Left Right - og kommer til å bli utgitt i fysisk format, altså CD, i kun 500 eksemplarer. Releasen forøvrig skal være hovedsaklig digital (Les: Wimp, Spotify og Itunes). Med tanke på synkende fysisk platesalg og om Trym ønsker nå lenger ut i verden enn bare Norge - er det uten tvil lettere å nå ut digitalt enn fysisk. Smart trekk nr 2.

Produsenter av platen er Goran Obad, Chris Sansom og Martin Sjølie. Goran Obad har vært/er medlem i bandet Lama, Chris Sansom har jobbet med det som kan krype å gå av norske artister. Martin Sjølie har jobbet med artister som Maria Mena, Eva & The Heartmaker og Chrisel Alsos.

Foruten litt hjelp fra produsentene av platen og navn som Børre Flyen (trommer), Tor Egil Kreken (bass), Thomas Stenersen og Ørnulf Snortheim (el-gitarer) og Martin Sjølie (tangenter), trakterer Trym de fleste instrumentene selv. I følge Presseskrivet om albumet startet innspillingen av platen tidlig i januar 2012 og "I løpet av to hektiskte uker ble det spilt inn og produsert et knippe akustiske poplåter pakket inn i fete koringer, skranglete synther, gamle gitarer og skamløs perkusjon" (sitat Pressekrivet)

For de som har lest denne bloggen, så elsker jeg sammenligninger og referanser. Etter å ha sett på det første innlegget om Trym Bjønnes, er det interessant å se hvordan referansene har endret seg siden sist.
Den fleksible og velkontrollerte naturlige flyten i stemmen som går utilgjort over til falsett og tilbake igjen i mange av låtene platen minner om Thomas Dybdahl, John Martyn - men også Patrick Watson resten kan dere se i mitt første innlegg om Trym Bjønnes. Trym har en stemme som låter uanstreng og avslappet med sin profesjonelle og velutviklede naturlige flyt.


http://www.myspace.com/trymbjonnes/photos


Litt om låtene - og flere referanser
Førstelåten "Rain Will Fall" er en pangstart på platen - først akustisk gitar- og korintro, deretter følger litt 80-talls inspirerte syntetiske trommer og skjeve synther - som under teppet av akustisk gitar og et og annet plastikk hand-clap er dette uten tvil platens mest dansbare spor. Låten kunne faktisk gjort seg i en remix - egnet for dansegulvet. Lytt gjennom - kanskje ikke du hører det med en gang, men gi den noen runder - og smak på den trance-pop lignende synthmatten som dannes av synthen og beatsa som ligger lavt ned i mixen.
Låt nummer to bærer navnet "Fade Away" har en dyp bass, den er rolig, men bygger seg opp i refrengene og får et spion-aktig gitartema.
Lyden av knipsende fingre som utgjør perkusjonen, en forsiktig gitar - falsett sang og koring, velkommen til sang nummer tre, med det vakre navnet "Sketches of You".
Det bremser litt opp med låten "Black Widow" er platens mest anonyme spor med sin forsiktige fingerplukk gitar spor, og forsiktige vokal.
Vi er midtveis og platens korteste spor "Left Right", på tilnærmet et og et halvt minutt - består av rolig multitracket koring og en stemme som ligger begravet ned i mixen - og fungerer slags midtveis outro på platen.

Dersom "In The First Place" hadde vært utgitt på vinyl så utgjør de første fem låtene side A, med en outro i form av låt nummer fem! 
Så da, snur den fiktive LP-platen og setter på side 2.

Okey, rett på sak; tittelsporet og førstesingelen, som ble sluppet i fjor "In The First Place" viser en tydelig Jeff Buckley inspirasjonen med en låt som starter rolig og bygger seg opp med etnisk inspirert stryker/synth teppe i refrengene. Stemmen når opp til Jeff Buckley - uten at det føles som en parodi. Stort og mektig!
To pianoballader kommer så - hvor den første balladen "Clouds" bæres av Coldplay inspirert pianospilling og det er fristende å tenke om denne kunne vært fremført med Chris Martin på vokal.
Neste ballade "I Give In" har noe A-ha over seg, men jeg mistenker faktisk at Morten Harket kunne ha ødelaget denne låten med sin småsure falsett. Trym Bjønnes fremfører med en ukomplisert stemme som flyter avgårde - ukomplisert og vakkert. 1-0 til Trym vs Morten Harket altså!

Platens mest tradisjonele rocker med det etterhvert velbrukte navnet "Freefalling" (ikke Tom Petty låta altså) kunne vært skrevet av Trym for  Big Bang - og uansett om det er bevist eller ikke fra Trym Bjønnes side er det spennende å tenke på hvordan denne ville hørt ut med bandets Øystein Greni sine vokalprestasjoner.
Dersom vi hadde en outro på den fiktive vinylplaten, er platens femte spor på side B (låt 10 opprinelig) - er siste låten "Where Do We Go From Here" også platens lengste spor med en spilletid på litt over 4 minutter. Den er så vakker, vever og rørende og det er fristende å la låt tittelen være Tryms åpne spørsmål til lytteren...jeg lar den ligge litt til.

Til slutt;
Av platens 10 spor - og spilletid på 31 minutter er det uten tvil en kort plate, men den føles på ingen måte for kort - den låter heller strippet ned, hvilket er positivt - for å kunne gi lytteren det beste av det beste av Trym har spill inn både vokal og lydmessig.
Trym har med sine 10 spor klart å gi ut en plate hvor svært mange av låtene kunne vært og forhåpentligvis blir singler som bør få hyppige radiospillinger. Så her bør NRK Radios musikkansvarlige, Radio norge generelt og kanskje spesielt P3s musikkansvarlige Wolfgang Wee få opp øynene

For å fange opp sistelåtens åpne spørsmål 
"Where Do We Go From Here"
Svaret er ; 
Inn i mitt-, inn i lytterens-, inn i norges- og ja hvorfor ikke, inn i verdens hjerte!



Helt til slutt, Trym; 
Takk for at du har latt meg bli med på din første musikaske reise - og du har levert den platen jeg håpet - helstøpt og med samme innlevelse og opplevelse som på konsert som på plate 
Takk for svar på mine spørsmål og tilbudet om å presentere din plate! 
Du har beriket mitt liv med din musikk! 


Trym kan følges på følgende medier; Twitter Facebook Youtube Myspace (Spotify, iTunes og Wimp linker kommer senere)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne inn en kommentar, eller still et spørsmål. Kanskje du til og med har et ønske eller en anbefaling. Ser frem til å høre fra deg!