lørdag 3. desember 2011

Den beste soul-mixtapen? Frank Ocean "Nostalgia-Ultra"

Frank Ocean har virkelig fått vist seg frem etter å ha gjort gjesteopptredner på blant annet Kanye West & Jay-Zs plate Watch The Throne.




De to singlene som er blitt spilt på radio "Swim Good" og "Novacane" førte til at jeg fikk opp øynene for Frank Ocean. Det sto stadige lovord om han på nettet - årets beste soulvokalist, en kommende storstjerne, alle vil jobbe med Frank Ocean, også videre.


 

Kort, Kort presentasjon; Frank Ocean har skrevet låter for blant annet Justin Bieber, Brandy og John Legend - da under navnet  Christopher "Lonny" Breaux, og jobbet med kollektivet Odd Future Wolf Gang Kill Them All (OFWGKTA aka Odd Future) Hans første soloalbum, som ikke en gang er en kommersiell utgivelse, men en egen gratis utgivelse - utgitt av Frank Ocean selv på sin egen hjemmeside. 





Det var bare en kort intro; Ved en tilfeldighet, etter et søk på nettet - googling på "mixtape soul" fant jeg siden www.datpif.com, fordi jeg hadde lest om en annen artist (husker ikke nå, men lurer på om det var Jamie Woon) og har jo hørt om konseptet mixtape i mange, mange år - men ville ikke sjekke ut en hip-hop mixtape, men soul mixtape. Scroller meg nedover gang på gang, og der lå den;


Coveret; En knall-organge BMW, stående på knallgrønt gress, og navnet Frank Ocean "Nostalgia-Ultra" - og klikker på bildet, og ser en full mixtape med Frank Ocean. Laster ned - og sjekker ut dagen etter.
Da blir jeg møtt av Frank Ocean - som starter som en kassett bli blir satt på og og surret og går - som er nok til at jeg blir solgt. Nostalgi, ultra-nostalgi, "Nostalgia-Ultra" kan jeg like!


Første låt er en rocke-aktig sak, og var noe kjent med den, er det Chris Martin jeg hører på slutten, ikke på vokal - men på back-groundvokal? - låtene glir i hverandre med små mellomspill, alt fra en kassett som snues og settes på igjen, til en vekkerklokke som ringer, til en krangel mellom to damer - til en dame som kjefter på mannen sin (disse mellomspillene har alle titler etter dataspill - gudene vet hvorfor, men en morsom kuriosa) - jeg hører gjennom hele - og den ene perlen dukker opp på rad og rekke, så også de to nevnte singlene i introen på dette innlegget - og på slutten er det virkelig gull. Dette er ikke slik jeg så for meg en mixtape - dette er jo nærmere et konseptalbum - og jeg er virkelig en sucker for konsept-albums. Dette må sjekkes ut nærmere! 


Wikipedia - min venn, wikipedia - søker på Frank Ocean, og der ligger linken videre til "Nostalgia-Ultra" - og lesingen tar til - og som jeg ofte gjøre - så ser jeg på tracklisting, for der er det ofte info om hvem som har skrevet låter, hvem som er samplet osv, så også på denne wikien, og leser følgende navn, Chris Martin, Thom Yorke, Mr Hudson, MGMT og som ikke kommer frem på Wikipedia tracklistingen, The Eagles. Her var det jo en masse rock/stadion/indie referanser. Samtidig som albumet har en hip-hip feel - og hip-hop tekster, men fremført på med soulvokal istedet. Et perfekt soul-album for både soulfolket og rockefolket.






Platen sampler Coldplays "Strawberry Swing" på låt nr 2, derav forklaringen på hvorfor Chris Martin er "med" på platen, Thom Yorke eller lettere sagt Radiohead er samplet på låten, mellomspillet "Bitches Talkin" - hvor de rett og slett disser Radiohead navnet, mens Radiohead spilles i bakgrunnen - fantastisk! Mr Hudson, som også har jobbet mye med Kanye West er samplet på låten "There Will Be Tears" - fra Mr Hudson låten med samme navn, og MGMTs "Nature Feels" er samplet på siste discoaktige låten "Nature Feel" - og den virkelige perlen låten "American Wedding" - hvor ingen annen enn The Eagles evige klassiker "Hotel California" er samplet - eller mer korrekt, den orginale vokalen er fjernet og hele låten instrumentalt med gitarsolo og det hele på slutten - imens Frank Ocean legger på ny tekst og vokal. Virkelig fantastisk - tro det eller ei! En virkelig stor låt - som dersom den noen gang blir slippet kommersielt, burde bli Frank Oceans virkelige gjennombrudd.





Men så enkelt er det rett og slett ikke, for det går rykter om at Frank Ocean vurderer å gi ut platen kommersielt, på sin virkelige debut plate - som verden fremdeles venter på. Det går rykter om at han kan slite med å få klarert de samples han har benyttet på mixtapen sin - og det går rykter om at noen av disse skal allerde være i søkeprossessen om å få gitt ut på en eventuell kommende plate, og det går rykter om at en eventuell "American Wedding" kanskje aldri vil komme på noen kommersiell plate - nettopp på grunn av Frank Oceans fantastiske tyveri av "Hotel California".

Jeg er redd for at et kommende plateselskap utgitt versjon av "Nostalgia-Ultra" eller hvilket navn den nå kommer til å bære - ikke kommer til å ha den røffe - indie - konseptalbum - soul - stadion - feelen som denne mixtapen har. Istedet får vi en mer polert versjon, vi får en versjon hvor kankje mye av denne sjarmen er skrelt bort, hvor samplene kanskje er nyinnspilt i studio av studiomusikere - og det hele vil få en mer studio-stivpreget stil. Men jeg er ingen ekspert og det kan være det hele ender opp i å være rene spekulasjoner fra min side - men uansett. Om jeg har rett eller om jeg tar feil; Vil jeg virkelig anbefalle, dersom du har lyst - og virkelig vil høre Frank Oceans debut soloplate, så last ned den gratis mixtapen "Nostalgia-Ultra" - og få musikken som Frank Ocean har ønsket å presentere den - som den er - og som den var tiltenkt av han da han ga den ut.

Mixtapen kan lastes ned fra følgende nettside blant annet www.datpif.com - direktelink HER


Når det er gjort, så senk skuldrene - vit at du sitter med røttene i hendene eller på dataen din - og vent på den virkelige offisielle debuten til Frank Ocean, for uansett hvordan jeg eller man vrir og vender på det, så er Frank Ocean en artist å følge med på nå - fordi han er virkelig en av de mest spennende og kanskje mest nyskapende soul/R´n´B artistene vi har musikbransjen idag!


Se frem til debuten kommer, jeg gjør virkelig det selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne inn en kommentar, eller still et spørsmål. Kanskje du til og med har et ønske eller en anbefaling. Ser frem til å høre fra deg!