tirsdag 6. mars 2012

Michael Kiwanuka "Home Again" release!

Da er det bare få dager til Michael Kiwanuka slipper sin debutplate "Home Again", nærmere bestemt den 9. mars 2012!

Klikk på platecoveret for å høre platen på Spotify


Ikke siden 1989 og Lenny Kravitz slapp sin debutklassiker "Let Love Rule" har jeg sett så mye frem til en debuterende artist slipper sin plate.

Klikk på coveret for å høre albumet i iTunes
Da jeg første gang snublet over Michael Kiwanuka på nettsiden til det anerkjente Q magasin viste jeg ikke at min tilnærmede besettelse for Kiwaukas musikk skulle omfavne meg så sterkt.

Hele 7 av det 10 låten fra platen sluppet på forhånd - enten i liveversjoner eller alternative versjoner på singler på itunes. Men fordet skal det blir det bra å få samlet de på albumet i den rekkefølgen de er tiltenkt.
Gleden blir ikke noe mindre av å endelig kunne kjenne vekten av platen, som forøvrig kan og skal avskaffes på 12" vinyl, for å få den rette feelingen av musikken.
Og det må sies at jeg kan ikke annet enn å håpe Kiwanuka fortsetter å gi ut singler/EPer av samme høye kvalitet som er blitt gjort til nå.

Da jeg startet denne bloggen i slutten av november 2011 var det første innlegget jeg skrev Mitt korstog; Michael Kiwanuka om gjett hvem?

Jeg har forsøkt meg på fler forskjellige blogger og plattformer, men har ikke kommet igang før skikkelig med annet enn fotobloggen min, Photostunt - og nå musikkbloggen. Fotobloggen har vært det mest langvarige og helhetlige prosjektet til nå - men den var basert på mer rene bilder og litt tekst (jeg er på tankestadiet og gjennopplive den...)



En musikkblogg lå lenge i bakhodet å boblet og gjæret godt før jeg endelig tok det fulle skrittet å satte igang bloggen du å leser, Musique De La Vie, for å skrive om noe jeg brant for - og fordi jeg rett og slett ønsket å skrive mer og kunne dele på min musikksmak og mine meninger om musikk. Det måtte en med andre ord en artist som Michael Kiwanuka til for at jeg endelig kom igang med musikkbloggingen. Så takk til Michael Kiwanuka for at du har beriket mitt liv så langt på mer enn en måte.


For de som har lest de andre blogginnleggene i musikkbloggen har kanskje en følelse av at det bare skrives om soulmusikk. Ja, mange av innleggene har vært om soul, men all musikk jeg hører på og skriver om bærer den norske betydningen av ordet, nemlig sjel. Med sjel mener jeg musikk med organisk uttrykk som lever og puster. Det litt grove røffe hvor det er en ekte og sann følelse i det artisten eller gruppen utøver!

Michael Kiwanuka er så organisk og virkelig ekte i sin retrosoul som bærer, som tidligere nevnt, klare referanser til; Bill Withers, Van Morrison og Terry Callier for å nevne noen. Genre han flørter med er soul, singer-songwriter, doo-wop, country, reggae, jazz, rock og afro-funk, så han har så helt klart mye å by på for enhver musikksmak.

Bill, Van og Terry

Jeg har siden første tone jeg hørte av Michael Kiwanika følt at her må man henge på og han har et navn å bite merke i. Platen kommer til å komme på manges "Best Of...2012" lister og er et av årets store viktige album. Hør på låtene han har sluppet til nå (både de som kommer på platen og ekstrasporene) eller vent til platen er i butikken om bare noen få dager. Her er en plate som kommer til å leve i mange, mange år fremover og være en referanse for både musikkelskere og musikere!

Klikk på linken for å komme til Parkteaterets Michael Kiwanuka konsertinfo

Det må sies til sist; Dagen før offisiel utgivelse skal han det holdes en minikonsert på Oslo City den 8. mars og den 26. april holder Michae Kiwanuka ordinær konsert på Park Teateret i Oslo. Det er det liten tvil om at det hadde vært gøy å være der. Om jeg får det til eller ei får jeg se.

Platen skal iallefall anskaffes - og nytes godt og lenge om bare 3 dager, enten digitalt eller analogt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne inn en kommentar, eller still et spørsmål. Kanskje du til og med har et ønske eller en anbefaling. Ser frem til å høre fra deg!